بازی ترسناک OD، ساخته جدید Kojima Productions با همکاری Xbox Game Studios، همچنان یکی از مرموزترین پروژههای صنعت بازی به شمار میرود. با این حال، هیدئو کوجیما اخیراً فاش کرده که تریلر معرفی OD حاوی یک «سرنخ بزرگ» برای درک بهتر این پروژه است؛ سرنخی که پیدا کردنش بهسادگی ممکن نیست و نیاز به دقت فراوان دارد.
OD؛ مرزی محو میان بازی و سینما
کوجیما در گفتوگویی که توسط Nikkei Xtrend منتشر و سپس توسط GamesRadar ترجمه شده، درباره این عنوان ترسناک صحبت کرده؛ بازیای که به نظر میرسد مرز بین بازیهای ویدیویی و فیلمها را از بین میبرد.
به گفته کوجیما، OD رسانهای است «بیمانند» که با وجود شباهتهای ظاهری به سینما، بهطور کامل داخل یک موتور بازیسازی ساخته شده؛ موضوعی که آن را به پروژهای بسیار غیرمعمول تبدیل میکند.
OD یک بازی است، اما شبیه هیچ بازی دیگری نیست
کوجیما در این مصاحبه توضیح میدهد:
«وقتی برای اولین بار OD را میبینید، شبیه یک بازی ترسناک به نظر میرسد. اما سیستمی که از آن استفاده میکند، معمولی نیست. همهچیز داخل یک گیمانجین ساخته شده؛ بازی، بازی است، اما همچنان سیستمی کاملاً متفاوت دارد. به همین دلیل، ما به همراه مایکروسافت یک رسانه کاملاً جدید ساختیم.»
این توضیحات، مطابق انتظار، بیش از آنکه پاسخ بدهند، ابهام پروژه را بیشتر میکنند؛ سبکی که سالهاست امضای شخصی کوجیما محسوب میشود.
سکوت کوجیما و اشارهای به فیل اسپنسر
هیدئو کوجیما با لحنی شوخطبعانه اعلام کرد که نمیتواند جزئیات بیشتری را فاش کند:
«دیگه نمیتونم چیزی بگم، وگرنه آقای فیل از دستم عصبانی میشه!»
او در این جمله به Phil Spencer، مدیرعامل Microsoft Gaming، اشاره داشت.
«for all players and screamers»؛ سرنخ اصلی OD؟
کوجیما در ادامه به نکتهای مهم اشاره میکند:
«اگر تیزر OD را بارها ببینید، یک سرنخ در آن وجود دارد. واقعاً نمیتوانم بگویم چیست، اما اگر ۱۰۰ بار تماشایش کنید… در پایان تریلر جمله “for all players and screamers” نمایش داده میشود. این خودش یک سرنخ بزرگ است.»
طبق گفته کوجیما، این عبارت در انتهای تریلر میتواند کلیدی برای درک ماهیت واقعی OD باشد. با این حال، حتی با کنار هم گذاشتن این نشانهها هم رسیدن به یک نتیجه قطعی کار آسانی نیست؛ بهخصوص با در نظر گرفتن لحن اغراقآمیز و رازآلود همیشگی کوجیما.
واکنش دوگانه مخاطبان؛ دوستش دارید یا از آن متنفر میشوید
کوجیما اخیراً در صحبتهای دیگری نیز تأکید کرده که OD «چیزی کاملاً متفاوت» از آثار قبلی اوست و واکنش مخاطبان نسبت به آن دو قطبی خواهد بود:
بازیکنان یا عاشق OD میشوند، یا از آن متنفر خواهند شد.

