رزیدنت اویل زیرو ریمیک
مقاله

کدام نسخه‌های رزیدنت اویل نیازمند ریمیک یا ریمستر هستند؟

سری بازی‌های Resident Evil به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین و ماندگارترین مجموعه‌های ژانر ترس و بقا، در طول نزدیک به سه دهه فعالیت خود، بارها دستخوش بازسازی و ریمیک شده است. موفقیت چشمگیر ریمیک‌های اخیر – از جمله Resident Evil 2 (۲۰۱۹)، Resident Evil 3 (۲۰۲۰) و Resident Evil 4 (۲۰۲۳) – ثابت کرد که بازسازی اصولی و هدفمند نه تنها می‌تواند یک تجربه نو برای نسل جدید از گیمرها فراهم کند، بلکه فرصتی است تا نسخه‌های قدیمی با فناوری روز، روایت بهتر و گیم‌پلی به‌روز شده دوباره زنده شوند.

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم کدام یک از نسخه‌های منتشرشده در گذشته، پتانسیل بیشتری برای ریمیک یا بازسازی کامل با موتور گرافیکی جدید کپکام یعنی RE Engine دارند، و چرا زمان آن فرا رسیده تا آن‌ها را دوباره تجربه کنیم.

موتورهای گرافیکی کپکام: از MT Framework تا RE Engine

قبل از پرداختن به عناوین خاص، لازم است اشاره‌ای داشته باشیم به تحول فنی‌ای که در قلب سری Resident Evil رخ داده است. برای سال‌ها، بسیاری از نسخه‌های این فرنچایز با استفاده از موتور MT Framework توسعه پیدا کردند؛ موتوری که از سال ۲۰۰۶ به بعد، بازی‌هایی چون Resident Evil 5، Resident Evil 6، Revelations 1 & 2 و حتی بازسازی سال ۲۰۰۲ Resident Evil را قدرت بخشید.

اما در سال ۲۰۱۷، با انتشار Resident Evil 7: Biohazard، موتور جدیدی به نام RE Engine معرفی شد که پایه‌گذار عصر جدیدی در این سری شد. این موتور، به لطف گرافیک واقع‌گرایانه، فیزیک دقیق و انعطاف بالا در ساخت محیط‌های ترسناک، به پایه‌ی اصلی تمام پروژه‌های بزرگ کپکام از جمله RE7، ریمیک‌های RE2، RE3 و RE4 و همچنین عنوان جدید Resident Evil 9: Requiem تبدیل شد.

Resident Evil Zero ریمیک

Resident Evil Zero به‌عنوان پیش‌درآمد داستان اصلی، در سال ۲۰۰۲ به‌طور انحصاری برای کنسول Nintendo GameCube منتشر شد. داستان بازی کمی پیش از حوادث عمارت اسپنسر در RE1 رخ می‌دهد و روایتگر مأموریت Rebecca Chambers و زندانی مرموزی به نام Billy Coen است که در قطاری پر از موجودات آلوده گرفتار می‌شوند.

این بازی همانند نسخه‌ی ریمیک Resident Evil 1 (۲۰۰۲) از دوربین‌های ایستا و پیش‌زمینه‌های رندر شده استفاده می‌کرد، و در زمان خود به دلیل جلوه‌های بصری بسیار چشم‌گیرش مورد تحسین قرار گرفت. با این حال، امروز با گذشت بیش از دو دهه، ساختاری سفت‌وسخت، انیمیشن‌های محدود و کنترل‌های کند آن دیگر پاسخ‌گوی استانداردهای امروزی نیست.

با توجه به اینکه Zero داستان مهمی در شکل‌گیری وقایع Umbrella دارد و شخصیت‌های کلیدی‌ای را معرفی می‌کند، بازسازی این عنوان با RE Engine می‌تواند به درک بهتر پیش‌زمینه داستانی سری کمک کرده و تجربه‌ای کاملاً متفاوت ارائه دهد.

Resident Evil 1 ریمیک

در سال ۲۰۰۲، کپکام دست به بازسازی کامل اولین نسخه از Resident Evil زد؛ عنوانی که در ابتدا در سال ۱۹۹۶ برای پلی‌استیشن منتشر شده بود. این ریمیک که باز هم برای GameCube ساخته شد، نه‌تنها گرافیک بازی را به طرز چشم‌گیری ارتقاء داد، بلکه بخش‌هایی از داستان، پازل‌ها و طراحی مراحل را نیز گسترش داد.

با این حال، همانند RE Zero، این ریمیک نیز بر پایه‌ی دوربین ایستا و کنترل Tank بنا شده بود. در عصر جدید که RE Engine امکان خلق فضاهای بسیار واقع‌گرایانه، دوربین سوم‌شخص داینامیک و نورپردازی عمیق را فراهم کرده، بازسازی مجدد RE1 با همان استاندارد ریمیک‌های ۲، ۳ و ۴ می‌تواند ادای احترامی شایسته به ریشه‌های این سری باشد؛ خصوصاً اگر روایت و شخصیت‌پردازی عمیق‌تری برای کریس، جیل و حتی وسکر ارائه شود.

Resident Evil Code Veronica ریمیک

Code: Veronica یکی از پیچیده‌ترین و روایت‌محورترین نسخه‌های کلاسیک Resident Evil است که ابتدا در سال ۲۰۰۰ برای کنسول Sega Dreamcast منتشر شد و بعدها با نسخه بهبودیافته Code: Veronica X برای PS2 و GameCube نیز عرضه گردید.

این عنوان، داستان کلر ردفیلد در جستجوی برادرش کریس را دنبال می‌کند و عناصری از جمله معرفی شخصیت آلکسیا و آلفرد اشفورد، اسرار مربوط به خاندان اشفورد، و پیوندهای عمیق‌تری با سازمان Umbrella را ارائه می‌دهد.

بسیاری از طرفداران قدیمی، Code: Veronica را «رزیدنت اویل واقعی ۳» می‌دانند. این بازی به دلیل گرافیک متعلق به دوران PS2، کنترل‌های قدیمی و دوربین ایستا، اکنون به‌شدت نیازمند بازسازی است. خوشبختانه در ماه‌های اخیر شایعات متعددی درباره آغاز ساخت ریمیک این بازی توسط کپکام منتشر شده و انتظارات بالایی برای بازگشت آن وجود دارد.

Resident Evil 5 ریمیک

Resident Evil 5 در سال ۲۰۰۹ برای PlayStation 3، Xbox 360 و PC منتشر شد و به‌واسطه‌ی موفقیت اقتصادی بالا، نقطه‌ی اوج فروش سری محسوب می‌شود. این بازی با تمرکز بر اکشن، داستان کریس ردفیلد و شوا آلومار را در آفریقا روایت می‌کرد؛ جایی که باید با تهدید بیوتروریستی جدیدی مقابله می‌کردند.

با وجود محبوبیت گسترده، RE5 با انتقاداتی نیز مواجه شد: از جمله کاهش شدید حس ترس، طراحی مراحل در نور روز، هوش مصنوعی بسیار ضعیف شریک بازی، و محدودیت‌هایی چون ناتوانی در شلیک هنگام حرکت.

یک ریمیک کامل با تغییرات هوشمندانه – مانند طراحی محیط‌های تاریک‌تر، بهبود هوش مصنوعی شوا و مدرن‌سازی کنترل‌ها – می‌تواند این بازی را به تعادلی میان اکشن و وحشت برساند. نکته مهم اینکه کپکام اخیراً نشان داده علاقه‌مند به بازسازی نسخه‌های اکشن‌تر فرنچایز نیز هست.

Resident Evil 6 ریمیک

Resident Evil 6 با بودجه‌ای سنگین، در سال ۲۰۱۲ برای نسل هفتم کنسول‌ها منتشر شد و با چهار کمپین متفاوت (Leon، Chris، Jake، Ada) قصد داشت جامع‌ترین تجربه RE را ارائه دهد. اما ترکیب بیش از حد ژانرها، داستانی درهم‌وبرهم، اکشنی بیش‌ازحد سینمایی، و کنترل‌های مشکل‌دار، باعث شد این بازی نتواند رضایت کامل طرفداران را جلب کند.

در حالی که بازسازی کامل RE6 شاید در اولویت کپکام نباشد، اما یک نسخه ریمستر با بهینه‌سازی‌های اساسی در گیم‌پلی، داستان‌پردازی و تنظیم بهتر کمپین‌ها می‌تواند آن را از سایه گذشته بیرون بیاورد و به یک تجربه‌ی محترم‌تر بدل سازد.

Resident Evil Revelations 1 & 2 ریمیک

دو نسخه‌ی Revelations به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ منتشر شدند. نسخه اول ابتدا برای Nintendo 3DS طراحی شده بود و بعدها برای کنسول‌های خانگی نیز منتشر شد. نسخه دوم نیز ساختاری اپیزودیک داشت و شخصیت‌هایی چون کلر ردفیلد و بری برتون را به‌نمایش گذاشت.

هر دو بازی، آخرین استفاده‌کنندگان از موتور MT Framework بودند. با اینکه گیم‌پلی روان و فضاسازی خوبی داشتند، اما گرافیک و انیمیشن‌ها نسبت به استاندارد امروزی عقب مانده‌اند. بازسازی این دو عنوان با RE Engine و ارائه نسخه‌های کامل روی نسل نهم، می‌تواند محبوبیت این زیرمجموعه را افزایش دهد.

جمع‌بندی: آینده‌ی ریمیک‌ها در Resident Evil

بازسازی بازی‌های قدیمی Resident Evil تنها یک حرکت تجاری نیست؛ بلکه نوعی بازبینی خلاقانه و نوآوری در ساختار داستانی و گیم‌پلی این سری محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن درخواست‌های بالا از سوی جامعه‌ی طرفداران، پتانسیل داستانی و اهمیت تاریخی هر نسخه، به نظر می‌رسد که Resident Evil Code: Veronica، Zero و RE1 اصلی‌ترین نامزدهای ریمیک کامل بعدی هستند. از سوی دیگر، نسخه‌های RE5، RE6 و Revelations نیز شایستگی یک بازبینی اساسی یا حداقل ریمستر باکیفیت را دارند.

کپکام تا امروز ثابت کرده که هم به ریشه‌ها وفادار است و هم به دنبال بازتعریف آینده‌ی سری. حال باید دید گام بعدی در این مسیر چه خواهد بود؟

پدرام هستم، علاقمند به بازی و فیلم های ژانر وحشت، طرفدار فرانچایز "رزیدنت ایول" و یک برنامه نویس عاشقِ موسیقی! که وقتی بیکار میشه گیم میزنه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *