بازی Echoes of the Living بعد از مدت ها انتظار طرفداران سبک کلاسیک ژانر وحشت در حالت Early Access عرضه شد، این بازی وعده میدهد تجربهای نوستالژیک از ژانر survival-horror داشته باشد. اما در مقایسه با دمو اولیهی بازی که دو سال پیش در دسترس قرار گرفت، آنچه عرضه شده کمتر از انتظار است و بسیاری از ویژگیهایی که باید بهبود یافته باشند، همچنان نادیده گرفته شدهاند و در برابر این مدت زمان طولانی برای توسعه یک چنین بازی واقعا تجربه ناخوشایند و دلسرد کننده نصیب تان میشود.
داستان
داستان بازی تلاش میکند حس راز و وحشت را ایجاد کند، ولی در عمل با ضعفهای جدی همراه است: روایت چندان منسجم نیست و در خیلی مواقع بیمنطق به نظر میرسد. همچنین شباهتهای واضح به رزیدنت اویل کلاسیک بهجای اینکه ابزاری برای احترام به سبک باشد، تا حدی تبدیل به تقلید ناقص شده و طعم اصالت را کمتر میکند. بازی در کمال تاسف همان کلیشه Resident Evil 2 را تکرار می کند. آنقدر همه چیز گنگ و مبهم است که حتی نمیتوان در همین مقاله هم گفت داستان این بازی اصلا درباره چه چیزی است؟
مشکلات فنی
یکی از بزرگترین نقاط ضعف Echoes of the Living در نسخهی Early Access مقدار بالای باگها و مشکلات فنی است. افت فریم مکرر، مشکلات در تکسچرینگ و بافتهای گرافیکی، همچنین لگ در تعامل با محیط همگی تجربه را آزاردهنده کردهاند. کنترل حرکت شخصیت هنگام راه رفتن یا دویدن حس ناپایداری دارد و ساختار کنترلها نیز گاهی بهطرز آزاردهندهای کند و غیر دقیق است.
حتی در هنگام هدفگیری یا اجرای کامبینی از دکمهها، شخصیت قفل میشود و نمیتوان به بازی ادامه داد — این نوع باگها عملاً مسیر تجربه را قطع میکنند و باعث دلزدگی میشوند.
گیمپلی
معماها در این نسخه سطحی و کمچالش به نظر میرسند، طوری که بعضی تصمیمات طراحیشان باعث میشود حس کنید سازنده در خلق چالش واقعاً تلاشی نکرده است. برای مثال وقتی کاراکتر فانوس در دست دارد نمیتواند بدود، یا زامبیها طوری تعریف شدهاند که با تبر زودتر از تیر بمیرند — چیزی که در طراحی منطقی گیمپلی عجیب به نظر میآید.
علاوه بر این فقدان مکانیزمهایی مثل checkpoint باعث میشود بازی بهشدت تنشزا و خستهکننده شود، بهویژه در محیطهایی که باید دوباره مسیرها را تکرار کنید یا از اول شروع کنید.
علاوه بر این، محدود بودن انتخاب شخصیت در نسخه اولیه (فقط با شخصیت لیام امکان بازی وجود دارد) باعث میشود تنوع تجربه بسیار پایین بیاید. چنین تصمیمی میتواند تاثیر منفی بر حس کاوش، ارتباط با شخصیت و انگیزهی پیشرفت بازیکن بگذارد.
موسیقی و صداگذاری
صدابرداری و موسیقی بازی در این نسخه چندان درخور ژانر وحشت نیست. در بسیاری از صحنهها صدای محیط ضعیف یا ناهمگون است، افکتهای صوتی کمعمقاند و موسیقی زمینه توان لازم برای ایجاد احساس ترس یا اضطراب را منتقل نمیکند. این ضعف مخصوصاً در موقعیتهایی که بازی انتظار دارد شما تحت فشار باشید، کاملاً مشهود است و باعث میشود تاثیرگذاری محیط کاهش یابد.
مقایسه با عناوینی شبیه و پیشنهاد جایگزین
اگر دنبال تجربهای نوستالژیک مثل رزیدنت اویل کلاسیک هستید، Echoes of the Living شاید انتخاب خوبی نباشد، مگر صرفا برای تجربه و وقت گذرانی. نسخه فعلی بازی ضعفهای جدی دارد و اگر بخواهم پیشنهاد کنم، بهتر است کسانی که دنبال چنین تجربهای هستند بازیهای شبه کلاسیکی مثل Tormented Souls یا عناوین جداگانه مشابه را امتحان کنند یا از آن بهتر بروید و مجددا عناوین کلاسیک رزیدنت اویل را تجربه کنید!
نتیجهگیری
در مجموع، Echoes of the Living پتانسیلهایی دارد — محیط ترسناک، تلاش برای وفاداری به سبک کلاسیک، ایدههای معماگونه — اما در وضعیتی که نسخه کامل هنوز عرضه نشده است، نسخهی Early Access حال حاضر با ضعفهای فنی، طراحی گیمپلی سطحی و صدابرداری نهچندان قوی، نتوانسته آنچنان که باید رضایت مخاطب را جلب کند. اگر توسعهدهنده بتواند این مشکلات را رفع کند و عمق بیشتری به داستان و تعاملها ببخشد، هنوز امیدی برای تبدیل شدن این عنوان به یک تجربه قابل قبول در ژانر وحشت وجود دارد. در غیر این صورت، این بازی بیش از آنکه بازگشتی نو به روزهای طلایی survival horror باشد، صرفاً یک نسخه ناقص با الهامات قدیمی باقی خواهد ماند.
- تلاش برای حفظ سبک کلاسیک
- داستان کلیشه و روایت ناقص
- باگ های متعدد گرافیکی
- گیم پلی ضعیف
- گرافیک پائین در سال 2025
- موسیقی و صداگذاری بد
- شخصیت پردازی کلیشه
- باگ های گیم پلی
- معماهای ساده
Echoes of the Living: نقد و بررسی بازی Echoes of the Living – Bahman

