دموی گیم‌ پلی Resident Evil: Requiem در GamesCom
اخبار بازی

دموی گیم‌ پلی Resident Evil: Requiem در GamesCom

با برداشته شدن تحریم خبری (Press Embargo) در تاریخ ۲۰ آگوست ۲۰۲۵، رسانه‌ها بخش‌هایی از بازی Resident Evil Requiem (RE9) را تجربه کردند. این نسخه شامل دو بخش قابل‌بازی از Wrenwood Hotel و Rhode Hill Care Center بود و اطلاعات فراوانی از گیم‌پلی، داستان و مکانیک‌ها فاش شد.

انتخاب دید دوربین از همان ابتدا:

  • دید اول‌شخص
  • دید سوم‌شخص
  • حالت «تغییر خودکار» که دوربین را بر اساس پیشنهاد سازندگان برای هر صحنه عوض می‌کند.

یک شروع پرتنش در مرکز درمانی رودز هیل

دمو در محیط محدود و وهم‌آلود Rhodes Hill Chronic Care Center جریان دارد. گریس اشکرافت، قهرمان جدید سری، تنها با یک فندک و چند بطری شیشه‌ای به‌عنوان ابزار دفاعی در فضای کم‌نور این مرکز پرسه می‌زند. هیچ سلاح گرم در کار نیست، و همین باعث می‌شود مخفی‌کاری و احتیاط در اولویت باشد. روند کلی در این بخش بیشتر به سبک کلاسیک «آیتم A را برای باز کردن آیتم B پیدا کن» پیش می‌رود تا اینکه تعقیب‌گر ناشناس وارد صحنه می‌شود و همه چیز را دگرگون می‌کند.

معرفی دشمن اصلی: «مامان»

این موجود عظیم‌الجثه، قدی مشابه لیدی دیمیتریس، هیکلی شبیه لیسا تروور و فکی همچون وندیکو دارد. چشم‌های برآمده، پنجه‌های تیز و قامتی خمیده، همراه با توانایی حرکت در سقف و فرود ناگهانی، او را به کابوسی بی‌وقفه تبدیل می‌کند. دشمن به صدا، نور و حتی بوی گریس واکنش نشان می‌دهد، و همانند زنومورف بازی Alien: Isolation، در کمین بالای سر شما می‌ماند تا حمله کند. گریس، قهرمان جدید بازی، با کابوس بزرگش روبه‌رو می‌شود؛ هیولایی جهش‌یافته که در واقع نسخه تغییرشکل‌یافته‌ای از مادرش، آلیسا است. این موجود تقریباً نابینا است و تنها می‌تواند در تاریکی زنده بماند، اما حساسیت بالایی به صدا دارد.

هیولای مامان از اتاق‌های پرنور دوری می‌کند، زیرا نور باعث سوختن و ذوب شدن پوستش می‌شود. این ویژگی هم در گیم‌پلی و هم در داستان نقش مهمی دارد، او همچنین روی نوک پا راه می‌رود، با پاهای بسیار بزرگ و زانوهایی که ظاهراً خم به عقب دارند.

ابزار بقا: از بطری شیشه‌ای تا نور

بازیکن می‌تواند از بطری‌های شیشه‌ای برای پرت کردن حواس هیولا استفاده کند یا در شرایط اضطراری از آنها به‌عنوان سلاح موقت بهره ببرد (هرچند آسیب‌پذیر کردن این موجود عملاً غیرممکن است). مهم‌ترین نقطه ضعف او، نور شدید سقفی است که باعث سوختن پوستش می‌شود و او را به عقب‌نشینی وادار می‌کند؛ تغییری جالب در منطق «اتاق امن» که در سری رزیدنت اویل سابقه‌ای طولانی دارد.

ترکیب دید اول‌شخص و سوم‌شخص با طراحی ویژه

Resident Evil Requiem همانند نسخه‌های اخیر امکان بازی در دو حالت اول‌شخص و سوم‌شخص را می‌دهد و می‌توان در هر لحظه بین آنها جابه‌جا شد. کپکام برای هر دید، لحظات و انیمیشن‌های اختصاصی طراحی کرده است؛ در دید اول‌شخص، ترس و فشار روانی شدیدتر است، در حالی که در دید سوم‌شخص، انیمیشن‌های خاص مانند زمین خوردن گریس برای افزایش تنش استفاده می‌شود.

انیمیشن‌ها و سیستم حالت‌های احساسی گریس

  • در دید سوم‌شخص، انیمیشن دویدن گریس بر اساس شرایط تغییر می‌کند؛ وقتی آرام است، سرعت معمولی دارد،
  • ولی در حالت وحشت سریع‌تر می‌دود و گاهی می‌افتد.
  • پس از رسیدن به نقطه امن، او با نفس‌نفس زدن و لرزش بدن نمایش داده می‌شود و سپس آرام می‌گیرد.
  • این تغییرات انیمیشن، هم بُعد داستانی و هم تأثیر گیم‌پلی دارند.

گیم‌پلی کلاسیک با حس و حال مدرن

مدیریت موجودی، یافتن کلیدهای عجیب، حل پازل‌های محیطی و مکانیزم‌های سنتی سری همچنان حضور دارند، اما ترکیب آنها با سیستم تعقیب‌گر پیشرفته و محیطی محدود، تجربه‌ای خفه‌کننده و پراضطراب را رقم می‌زند.

آیتم‌ها و اشارات به گذشته سری

  • مهمات هفت‌تیر در دمو وجود دارد، هرچند گریس هنوز سلاحی در اختیار ندارد.
  • ریبون جوهر (Ink Ribbon) خالی در دمو دیده شد که احتمالاً در نسخه نهایی برای ذخیره‌سازی استفاده خواهد شد.
  • وجود یادداشت‌هایی که نشان می‌دهد مرکز درمانی رود هیل فعالیت مشکوکی دارد. گریس در آغاز بازی با دستگاهی که خونش را می‌کشد بیدار می‌شود.
  • داروی ساختگی Dexifil احتمالاً ارجاعی به داروی واقعی Dexamethasone است.
  • طراحی اینونتوری شبیه RE2 و RE3 کلاسیک.
  • اشغال شدن فضای اینونتوری توسط آیتم‌های کلیدی (مانند نسخه‌های قدیمی).
  • بازگشت توضیحات متنی هنگام بررسی آیتم‌ها.
  • رویکرد «رترو» در طراحی، در عین تلاش برای ساخت «تجربه نهایی رزیدنت اویل».

سیستم درمان و آیتم‌های کلاسیک

  • معرفی یک آیتم درمانی جدید به شکل «مد اینژکتور» که سلامتی کامل را برمی‌گرداند.
  • بازگشت گیاه سبز (Green Herb) با ظاهری نوستالژیک، مشابه نسخه Outbreak.

پایان دمو

دمو با پیام مرموزی به پایان می‌رسد:

«این تنها پیش‌درآمد سمفونی تاریک ماست.»

با وجود محدودیت محیط و مدت کوتاه دمو، «Resident Evil Requiem» نشان داد که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از تجربه‌های ترسناک و به‌یادماندنی سال آینده را دارد. این بازی قرار است در ۲۷ فوریه ۲۰۲۶ برای PS5، Xbox Series X|S و PC منتشر شود.

Resident Evil 9: Requiem
08 اسفند 1404
پدرام هستم، علاقمند به بازی و فیلم های ژانر وحشت، طرفدار فرانچایز "رزیدنت ایول" و یک برنامه نویس عاشقِ موسیقی! که وقتی بیکار میشه گیم میزنه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *