در جریان مراسم The Game Awards 2025، استودیوی Frictional Games، خالق عناوین تحسینشدهای چون SOMA، Amnesia و Penumbra، بههمراه ناشر Kepler Interactive از پروژهی جدید خود با نام ONTOS پرده برداشت؛ یک تریلر معمایی–علمیتخیلی که بهعنوان جانشین معنوی SOMA معرفی شده است.
بازی ONTOS قرار است سال آینده برای PC (Steam و GOG)، PlayStation 5 و Xbox Series منتشر شود و نکتهی قابل توجه آن، حضور استلان اسکاشگورد، بازیگر برنده جایزه گلدن گلوب، در ترکیب بازیگران این پروژه است؛ موضوعی که از همان ابتدا سطح جاهطلبی پروژه را نشان میدهد.
روایت و جهان بازی ONTOS
در ONTOS، بازیکنان در نقش آدیتی آمانی، یک مهندس باهوش و خلاق، قرار میگیرند که برای کشف حقیقت درباره پدر دورافتادهاش، به هتل ماهمانند و متروکهای به نام Samsara سفر میکند.
این سازه عظیم، در حقیقت بر روی بقایای یک مستعمرهی معدنی شکستخورده بنا شده و به شکل یک محیط باز، بههمپیوسته و لابیرنتگونه طراحی شده است.
Samsara صرفاً یک لوکیشن نیست؛ هر راهرو، هر اتاق و هر سازه، داستانی پنهان در دل خود دارد؛ داستانهایی که زیر سطح آرام و سرد این سازهی فضایی، حقیقتی تاریک را پنهان کردهاند.
گیمپلی، انتخاب و اخلاق
بازیکنان در طول تجربهی ONTOS باید:
- آیتمهای مختلف را جمعآوری کنند
- با ماشینآلات پیچیده تعامل داشته باشند
- و با آزمایشهای هولناکی که در سراسر Samsara پرسه میزنند روبهرو شوند
برخلاف بسیاری از بازیهای خطی، ONTOS هیچ راهحل واحدی برای عبور از چالشها ارائه نمیدهد. تصمیمها، خلاقیت و انتخابهای اخلاقی شما مسیر داستان را شکل میدهند و پیامدهای آنها تا انتهای روایت همراهتان خواهد بود.
جاهطلبی فراتر از SOMA
توماس گریپ، کارگردان خلاق و همبنیانگذار Frictional Games، دربارهی این پروژه میگوید:
«پس از بیش از ۱۰ سال توسعه، بالاخره معرفی ONTOS فوقالعاده هیجانانگیز است. این بدون شک جاهطلبانهترین پروژهی ما از نظر مقیاس، کیفیت تولید و مفاهیم فلسفی است. اگر SOMA به مفهوم آگاهی میپرداخت، ONTOS مستقیماً سراغ خودِ ماهیت واقعیت میرود.»
به گفتهی او، ONTOS تلاشی جسورانه برای درگیر کردن مستقیم بازیکن با اسرار هستی و واقعیت است؛ هدفی پرریسک، اما دقیقاً همان چیزی که Frictional Games را به یکی از خاصترین استودیوهای ژانر وحشت تبدیل کرده است.

